บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาและหาประสิทธิภาพกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือสอดแทรกการคิดวิเคราะห์ ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนก่อน และหลังเรียน 3) เปรียบเทียบความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียน ก่อน และหลังเรียน และ 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่เรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือสอดแทรกการคิดวิเคราะห์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ปีการศึกษา 2554 โรงเรียนด่านม่วงคำพิทยาคม สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 23 จำนวน 30 คน ได้มาโดยวิธีการสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ประกอบด้วย แผนการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือสอดแทรกการคิดวิเคราะห์ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบทดสอบวัดความสามารถการคิดวิเคราะห์ และแบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือสอดแทรกการคิดวิเคราะห์
สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t–test (Dependent Samples)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ประสิทธิภาพของกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือสอดแทรกการคิดวิเคราะห์ มีค่าประสิทธิภาพเท่ากับ 86.92/85.83 สูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ 80/80
2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียน ที่เรียนโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือสอดแทรกการคิดวิเคราะห์ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3. ความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียน ที่เรียนโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือสอดแทรกการคิดวิเคราะห์ หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
4. นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยกิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือสอดแทรกการคิดวิเคราะห์ อยู่ในระดับมากที่สุด
Abstract
The purposes of this study were: 1) to develop and study the efficiency of the Cooperative Learning Activities Inserted Analysis Thinking to reach the 80/80 standard criterion, 2) to compare the students’ learning achievement before and after learning through the Cooperative Learning Activities Inserted Analysis Thinking, 3) to compare the ability of analytical thinking of students before and after learning and, 4) to investigate the students’ satisfaction toward the instruction using the Cooperative Learning Inserted analytical Thinking. The samples were 30 students in Mattayom Suksa 3 of Danmuangkham Phitthayakhom School under the Secondary Educational Service Area Office 23 in academic year 2011, obtained through Cluster Random Sampling. The instruments used in this study were: lesson plans of Cooperative Learning Activities Inserted Analytical Thinking, a learning achievement test, an ability of analytical thinking test and a set of questionnaire to measure the students’ satisfaction towards the instructional activities inserted Analytical Thinking.
The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation and t–test (Dependent Samples).
The results of this study were as follows:
1. The efficiency of a Cooperative Learning Activities Inserted Analytical Thinking was 86.92/85.83 which was higher than the set criterion of 80/80.
2. The students’ learning achievement scores after learning through Cooperative Learning Activities Inserted Analytical Thinking were higher than before the experiment at the .01 level of significance.
3. The ability of analytical thinking of students after learning through Cooperative Learning Activities Inserted Analytical Thinking were higher than before the experiment at the .01 level of significance.
4. After the students had learnt through the Cooperative Learning Activities Inserted Analytical Thinking, their satisfaction towards the developed Cooperative Learning Activities Inserted Analytical Thinking was at the highest level.
กำลังออนไลน์: 46
วันนี้: 0
เมื่อวานนี้: 1,502
จำนวนครั้งการเข้าชม: 969,491
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 3 เลขที 680 หมู่ที่ 11 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทรศัพท์/ โทรสาร 0-4297-0033
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.สำราญ กำจัดภัย
ติดต่อ/สอบถาม: นางสาวศิวาภรณ์ เก่งสุวรรณ์
โทร: 0-4297-0033