บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ตามแนวคิดการจัดการเรียนรู้แบบวัฏจักรการเรียนรู้ 7 ขั้น (7E) กับผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่เรียนแบบปกติ และ 2) ศึกษาเจตคติของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ต่อชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ตามแนวคิดการจัดการเรียนรู้แบบวัฏจักรการเรียนรู้ 7 ขั้น (7E) กลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 2 ห้องเรียน ซึ่งได้จากการเลือกสุ่มแบบกลุ่ม (cluster random sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และแบบวัดเจตคติต่อชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบค่าทีกรณีสองกลุ่มที่เป็นอิสระจากกัน (t-test Independent)
ผลการวิจัยพบว่า ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียน หน่วยการเรียนรู้ เรื่อง แรงและการเคลื่อนที่ ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 ที่ได้รับการจัดกิจกรรมด้วยชุดกิจกรรมการเรียนวิทยาศาสตร์ตามแนวคิดการจัดการเรียนรู้แบบวัฏจักรการเรียนรู้ 7 ขั้น (7E) สูงกว่าการจัดการเรียนรู้แบบปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และเจตคติของนักเรียนต่อชุดกิจกรรมการเรียนรู้วิทยาศาสตร์หลังเรียนของนักเรียนมีค่าเฉลี่ย 3.83 ซึ่งอยู่ในระดับดี
Abstract
This research aims to for compare the achievement of students in Prathomsuksa 5 learning with a set of the science learning activities based on the concept of learning cycle learning in 7 cycle (7E) the students’ learning achievement in normal class and to study the attitudes of Prathomsuksa 5 students, continuing the science learning activities based on the concept of learning cycle learning in 7 cycle (7E) the sample of students in Prathomsuksa 5, 2 classrooms were selected at random from the group (cluster random sampling) group 1 was an experimental group that used activities organized by the science learning activities for students in Prathomsuksa 5 based on the concept of learning cycle learning in 7 cycle (7E) and the second group was the control group using normal learning management, the instruments used in the research were the science learning activities for students in Prathomsuksa 5 based on the concept of learning cycle learning in 7 cycle (7E) achievement measure series of activities and attitude towards learning science. Statistics used in data analysis were percentage, standard deviation the t-test is independent of two independent groups (t-test Independent).
The research found that: the science learning achievement of Prathomsuksa 5 students learning with a set of the science learning activities based on the concept of learning cycle learning in 7 cycle (7E) higher academic achievement of students using traditional statistical level of significance .05 Attitude of elementary Prathomsuksa 5 students to a set of the science learning activities based on the concept of learning cycle learning in 7 cycle (7E) the average score was 3.83 in the good level.
คำสำคัญ
ชุดกิจกรรมการเรียน, วัฏจักรการเรียนรู้ 7 ขั้น (7E), ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน, เจตคติต่อชุดกิจกรรมKeyword
leaning activity package of sciences, 7E leaning cycle, achievement for sciences learning, leaning activity package of sciences attitudeกำลังออนไลน์: 10
วันนี้: 652
เมื่อวานนี้: 1,746
จำนวนครั้งการเข้าชม: 970,387
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 3 เลขที 680 หมู่ที่ 11 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทรศัพท์/ โทรสาร 0-4297-0033
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.สำราญ กำจัดภัย
ติดต่อ/สอบถาม: นางสาวศิวาภรณ์ เก่งสุวรรณ์
โทร: 0-4297-0033