...
...
เผยแพร่: 31 ส.ค. 2559
หน้า: 147-159
ประเภท: บทความวิจัย
View: 337
Download: 217
Download PDF
การพัฒนาความสามารถในการคิดวิเคราะห์ โดยจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 7 ขั้น ร่วมกับการใช้แผนผังมโนทัศน์ ตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
Development of Analytical Thinking Ability Using Learning Management 7E Inquiry Process Cooperating with Concept Mapping Technique in Learning Based on the Philosophy of Sufficiency Economy on Prathomsuksa 4 Students
ผู้แต่ง
เวิน ริทัศน์โส, ถาดทอง ปานศุภวัชร, สำราญ กำจัดภัย
Author
Weon Ritusso, Thardthong Pansuppawat, Sumran Gumjudpai

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 7 ขั้น ร่วมกับการใช้แผนผังมโนทัศน์ตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 75/75 2) พัฒนาการจัดการเรียนรู้ให้มีดัชนีประสิทธิผลตามเกณฑ์ 0.50 ขึ้นไป 3) เปรียบเทียบความสามารถในการคิดวิเคราะห์ก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียน 4) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียน 5) เปรียบเทียบจิตวิทยาศาสตร์ก่อนเรียนและหลังเรียนของนักเรียน และ 6) ศึกษาคุณลักษณะตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงของนักเรียน กลุ่มตัวอย่าง คือ นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบ้านนานอ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2558 จำนวน 18 คน จากการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ แบบทดสอบวัดความสามารถในการคิดวิเคราะห์ แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบประเมินจิตวิทยาศาสตร์ และแบบประเมินคุณลักษณะตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์ค่าที t-test ชนิด Dependent Samples

ผลการวิจัยพบว่า

1. แผนการจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 7 ขั้น ร่วมกับการใช้แผนผังมโนทัศน์ตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง มีประสิทธิภาพเท่ากับ 79.99/77.32 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ 75/75 ที่กำหนดไว้

2. การจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 7 ขั้น ร่วมกับการใช้แผนผังมโนทัศน์ตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง มีดัชนีประสิทธิผลเท่ากับ 0.62 ซึ่งเป็นไปตามเกณฑ์ 0.50 ขึ้นไป

3. ความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนหลังเรียนตามแผนการจัดการเรียนรู้ สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05

4. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนหลังเรียนตามแผนการจัดการเรียนรู้ สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05

5. จิตวิทยาศาสตร์ของนักเรียนหลังเรียนตามแผนการจัดการเรียนรู้ สูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05

6. คุณลักษณะตามปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงของนักเรียนหลังเรียนตามแผนการจัดการเรียนรู้ อยู่ในระดับดีมาก

Abstract

The objectives of this research were 1) to develop learning using management 7E inquiry process cooperating with concept mapping technique in learning based on the philosophy of sufficiency economy, to meet the efficient standard of 75/75; 2) to improve the develop learning management to meet the effectiveness index of 0.50; 3) to compare students’ analytical thinking ability both before and after the intervention; 4) to compare the learning achievement both before and after the intervention; 5) to compare the students’ scientific mind both before and after the intervention; and 6) to survey the students’ attributes based on the philosophy of sufficiency economy. The samples, obtained through the purposive sampling technique, were 18 students of Prathomsuksa 4 at Ban-Nanor School in the second semester of the academic year 2015. The instruments used in this study were learning management plans, an analytical thinking test, a learning achievement test, a questionnaire about scientific mind, and an assessment from of students’ attributes based on the philosophy of sufficiency economy. The collected data were analyzed by mean, standard deviation, and t-tests (Dependent Samples).

The findings were as follows:

1. The efficiency of learning management based on 7E inquiry process cooperating with concept mapping technique and the philosophy of sufficiency economy was 79.99/77.32, which was higher than the standard criteria of 75/75.

2. The effectiveness index of the develop learning management was 0.62, which was higher than the standard criteria of 0.50.

3. The students’ analytical thinking ability after learning through the developed learning management was higher than that of before the intervention at the .05 significance level.

4. The students’ achievement scores after learning through the developed learning management were higher than that of before the intervention at the .05 significance level.

5. The students’ scientific mind after learning through the developed learning management was higher than that of before the intervention at the .05 significance level.

6. The students’ attributes based on the philosophy of sufficiency economy after learning through the developed learning management were at a high level.

คำสำคัญ

การจัดการเรียนรู้แบบสืบเสาะหาความรู้ 7 ขั้น, แผนผังมโนทัศน์, ปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียง, ความสามารถในการคิดวิเคราะห์

Keyword

7E Inquiry Process, Concept Mapping, Philosophy of Sufficiency Economy, Analytical Thinking Ability
ค้นหา
เข้าสู่ระบบ
สถิติการเข้าชมเว็บไซต์

กำลังออนไลน์: 37

วันนี้: 0

เมื่อวานนี้: 1,583

จำนวนครั้งการเข้าชม: 969,572

สำนักงานสาขาวิชาวิจัยหลักสูตรและการสอน มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 3 เลขที 680 หมู่ที่ 11 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทรศัพท์/ โทรสาร 0-4297-0033

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.สำราญ กำจัดภัย

ติดต่อ/สอบถาม: นางสาวศิวาภรณ์ เก่งสุวรรณ์

โทร: 0-4297-0033