บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) เปรียบเทียบความสามารถในการใช้ภาษาของเด็กปฐมวัยก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยการจัดประสบการณ์การแสดงบทบาทสมมติประกอบการเล่านิทาน และ 2) ศึกษาการกล้าแสดงออกของเด็กปฐมวัย ระหว่างการจัดประสบการณ์การแสดงบทบาทสมมติประกอบการเล่านิทาน กลุ่มตัวอย่างเป็นเด็กปฐมวัยของศูนย์พัฒนาเด็กเล็กวัดศรีสวาท บ้านคำไฮ ตำบลหาดแพง อำเภอศรีสงคราม จังหวัดนครพนม สังกัดเทศบาลตำบลหาดแพง ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 20 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) แผนการจัดประสบการณ์การแสดงบทบาทสมมติประกอบการเล่านิทาน 2) นิทานเพื่อเสริมสร้างความสามารถทางด้านภาษาและการกล้าแสดงออกของเด็กปฐมวัย 3) แบบทดสอบวัดความสามารถทางด้านภาษา และ 4) แบบประเมินพฤติกรรมการกล้าแสดงออก สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลใช้ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ร้อยละ และการทดสอบค่าที ชนิด (Dependent Samples)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ความสามารถด้านภาษาของเด็กปฐมวัย ที่ได้รับการจัดประสบการณ์การแสดงบทบาทสมมติประกอบการเล่านิทาน หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
2. การกล้าแสดงออกของเด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดประสบการณ์การแสดงบทบาทสมมติประกอบการเล่านิทาน ที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นอยู่ในระดับมาก ( = 2.77, S.D. = 0.43)
Abstract
This study aimed: 1) to compare ability in language usage of early childhood children between before and after learning using the activity of role playing together with storytelling for supplementing the experience, and 2) to examine early childhood children’s assertiveness during the provision of role playing activity together with storytelling for supplementing the experience. A sample selected by purposive sampling was 20 early childhood children in the Sisawaat Temple Child Development Center, Kham Hai village, Haad Phaeng sub-district, Si Songkhram district, Nakhon Phanom province, who were enrolled in the second semester of academic year 2016. The instruments used comprised: 1) providing the role playing experience together with storytelling, 2) enhancing the early childhood children’s language ability and assertiveness, 3) a test of language ability, and 4) a form for assessment of assertiveness. Statistics used in data analysis were percentage, mean, standard deviation, and t-test for dependent samples.
The findings of study were as follows:
1. Language ability of the early childhood children who were provided with experience in role playing together with storytelling after their learning was significantly higher than that before their learning at the .01 level.
2. Assertiveness of the early childhood children who were provided with experience in role playing together with storytelling as developed by this author was at high level ( = 2.77, S.D. = 0.43).
คำสำคัญ
เด็กปฐมวัย, การจัดประสบการณ์, การแสดงบทบาทสมมติประกอบการเล่านิทาน,ความสามารถทางด้านภาษา, กล้าแสดงออกKeyword
Early Childhood Children, Provision of Experience, Role Playing Together with Storytelling, Enhancing the Language Ability, Assertivenessกำลังออนไลน์: 26
วันนี้: 0
เมื่อวานนี้: 1,620
จำนวนครั้งการเข้าชม: 969,609
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 3 เลขที 680 หมู่ที่ 11 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทรศัพท์/ โทรสาร 0-4297-0033
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.สำราญ กำจัดภัย
ติดต่อ/สอบถาม: นางสาวศิวาภรณ์ เก่งสุวรรณ์
โทร: 0-4297-0033