...
...
เผยแพร่: 30 มิ.ย. 2552
หน้า: 93-100
ประเภท: บทความวิจัย
View: 227
Download: 92
Download PDF
การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดีย วิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง เมทริกซ์และระบบสมการเชิงเส้น ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4
A Development of the Multimedia Computer Assisted Instruction on Mathematics Entitled “Matrix and System of Linear Equation” for Mathayom Suksa 4
ผู้แต่ง
ทรงศักดิ์ ศรีสว่างวงค์, สำราญ กำจัดภัย, ประยูร บุญใช้
Author
Songsak Srisawangwong, Sumran Gumjudpai, Prayoon Boonchai

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาและหาประสิทธิภาพของบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดีย ตามเกณฑ์ 75/75 เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนก่อนและหลังเรียนโดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดีย ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการจัดการเรียนรู้ และศึกษาความคงทนในการเรียนรู้ของนักเรียนจากการจัดการเรียนรู้โดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดีย วิชาคณิตศาสตร์ เรื่อง เมทริกซ์และระบบสมการเชิงเส้น ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4

กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาวิจัยเป็นนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โปรแกรมวิทย์-คณิต โรงเรียน บัวขาว จังหวัดกาฬสินธุ์ ในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2551 จำนวน 40 คน ซึ่งได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้คือบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดีย แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและแบบวัดความพึงพอใจของนักเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และ t-test (Dependent Samples)

ผลการวิจัยพบว่า

1. บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดีย ที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้น มีประสิทธิภาพระหว่างกระบวนการต่อผลสัมฤทธิ์หลังกระบวนการ เท่ากับ 79.08/77.25 สูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้

2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 ที่เรียนโดยใช้บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดีย หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

3. ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดีย พบว่า มีระดับความพึงพอใจโดยภาพรวมอยู่ในเกณฑ์พอใจมากที่สุดโดยมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.25

4. นักเรียนที่เรียนด้วยบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนมัลติมีเดีย มีความคงทนในการเรียนรู้ โดยที่คะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังทดสอบเวลาผ่านไป 2 สัปดาห์ ไม่แตกต่างกันกับคะแนนผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนที่ระดับนัยสำคัญทางสถิติ .05

Abstract

The purposes of this study were 1) to develop and find the efficiency of  the multimedia computer assisted instruction on mathematics entitled “Matrix and System of Linear Equation” for Mathayom Suksa 4 according to the set criteria of 75/75, 2) to compare the students’ achievements before and after they had learnt through the constructed multimedia computer assisted instruction, 3) to investigate the students’ satisfaction and the retention of their knowledge gained from their learning which was managed by the developed multimedia computer assisted instruction on mathematics entitled “Matrix and System of Linear Equation” for Mathayom Suksa 4.

The samples used consisted of 40 students enrolling in the Science and Mathematics Program of Mathayom Suksa 4 in the second semester of the 2008 academic year at Buakhao School under the Office of kalasin Educational Service Area 3. The instruments comprised of the multimedia computer assisted instruction, achievement test, and the questionnaire used to survey the students’ satisfaction. The statistics test, and the questionnaire used to survey the students’ satisfaction. The statistics employed for the data analysis were mean, percentage, standard deviation and t-test (Dependent Samples).

The findings were as follows:

1. The developed computer assisted instruction had the efficiencies of the ongoing process achievement per post process achievement of 79.08/77.25 which were higher than those of the set criteria.

2. After Mathayom Suksa 4 students had learnt through the developed multimedia computer assisted instruction, they had higher achievement than that of before at .01 level of singnificance.

3. The students’ satisfaction of learning through developed multimedia computer assisted instruction, as a whole, was at the highest level of 4.25.

4. After the students had learnt developed multimedia computer assisted instruction for 2 weeks, their learning achievement was measured again and it was found that this achievement was not statically different from the achievement measured immediately after the learning process had just finished at .05 level of significance. This meant that the students had the retention of their knowledge gained from learning through the developed multimedia computer assisted instruction.


ค้นหา
เข้าสู่ระบบ
สถิติการเข้าชมเว็บไซต์

กำลังออนไลน์: 3

วันนี้: 227

เมื่อวานนี้: 583

จำนวนครั้งการเข้าชม: 805,247

สำนักงานสาขาวิชาวิจัยหลักสูตรและการสอน มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 3 เลขที 680 หมู่ที่ 11 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทรศัพท์/ โทรสาร 0-4297-0033

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.สำราญ กำจัดภัย

ติดต่อ/สอบถาม: นางสาวศิวาภรณ์ เก่งสุวรรณ์

โทร: 0-4297-0033