บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีจุดมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาชุดฝึกทักษะการเล่นกีฬามินิบาสเกตบอล ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนก่อนและหลังการใช้ชุดฝึกทักษะการเล่นกีฬามินิบาสเกตบอล 3) ศึกษาทักษะการเล่นกีฬา มินิบาสเกตบอลของผู้เรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 4) ศึกษาเจตคติต่อการเรียนด้วยชุดฝึกทักษะการเล่นกีฬามินิบาสเกตบอลของผู้เรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือ ผู้เรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2554 โรงเรียนบ้านหนองปลาดุก สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 1 จำนวน 25 คน และการวิจัยครั้งนี้ ใช้แบบแผนการวิจัย One Group Post–test Design
เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้ ได้แก่ ชุดฝึกทักษะการเล่นกีฬามินิบาสเกตบอล ซึ่งชุดฝึกประกอบด้วย คู่มือประกอบการใช้ชุดฝึกทักษะการเล่นกีฬานิมิบาสเกตบอล แผนการจัดการเรียนรู้ สื่อการเรียนการสอน แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบวัดทักษะการปฏิบัติ และแบบวัดเจตคติต่อการเรียนรู้ สถิติที่ใช้ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการทดสอบค่าที (t–test Dependent Samples)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ชุดฝึกทักษะการเล่นกีฬามินิบาสเกตบอล ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ที่พัฒนาขึ้นมีประสิทธิภาพ 87.80/89.36 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ 80/80 ที่ตั้งไว้
2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของผู้เรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 หลังเรียนด้วยชุดฝึกทักษะการเล่นกีฬามินิบาสเกตบอล สูงกว่าก่อนเรียนอย่าง มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3. ทักษะการเล่นกีฬามินิบาสเกตบอล ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 อยู่ในระดับค่าเฉลี่ยร้อยละ 89.70 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด คือ ร้อยละ 80 ของคะแนนเต็ม
4. เจตคติของผู้เรียนที่เรียนโดยใช้ชุดฝึกทักษะการเล่นกีฬามินิบาสเกตบอล ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 มีค่าเฉลี่ยโดยรวมเท่ากับ 4.78 หมายความว่ามีเจตคติอยู่ในระดับมากที่สุด
Abstract
This study aims to 1) develop a set of mini-basketball playing skills for Grade 4 students by 80/80 efficient value 2) study the index of effectiveness from learning the skills of mini-basketball playing for Grade 4 students 3) compare the results before and after using the set of mini-basketball playing skills 4) study the grade 4 students skills in playing mini-basketball 5) study the attitude towards learning the skill set of mini-basketball of grade 4 students. The sample group in this research was 25 Grade 4 students, semester 1, academic year 2011, Ban Nong Pla Duk Office of Education School District Area 1, Nakhon Phanom province, The statistics used were analyzed in by using scheme of One Group Post-test Design.
The research instrument was the skills set of mini-basketball playing which consists of the manual of using the skills set of mini-basketball playing, learning plan, learning and teaching media, test measure efficiency of learning form, test practical skill form and test attitude toward learning form. The statistics used were analyzed in percentage, mean, standard deviation and t-test (t-test Dependent Samples).
The results showed that:
1. The develop of the skills set of mini-basketball for Grade 4 students was improved at 87.80/88.70, which is higher than the 80/80 standard set.
2. The index of the effectiveness of the set of mini-basketball playing skills with the effective index of 0.78 indicates that students' knowledge increased by 78 percent.
3. The achievement of students at grade 4 after using the set of mini-basketball skills was higher than before, the difference statistically significant was at 0.01.
4. Analytical skills result of using the set of mini-basketball skills for Grade 4 students after which the researchers had developed, the average level was at 89.70 percent, higher than the determined which is 80 percent full.
5. The analysis of attitudes of students who used the set of skills of mini-basketball playing for grade 4 students had the average total of 4.78, which means the most level.
กำลังออนไลน์: 52
วันนี้: 0
เมื่อวานนี้: 1,440
จำนวนครั้งการเข้าชม: 969,429
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 3 เลขที 680 หมู่ที่ 11 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทรศัพท์/ โทรสาร 0-4297-0033
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.สำราญ กำจัดภัย
ติดต่อ/สอบถาม: นางสาวศิวาภรณ์ เก่งสุวรรณ์
โทร: 0-4297-0033