บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมาย เพื่อ 1) หาประสิทธิภาพชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง ไฟฟ้า โดยเทคนิค STAD ตามเกณฑ์ 80/80 2) เปรียบเทียบทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ของนักเรียนก่อนเรียนและหลังเรียน 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่ได้รับการสอนโดยใช้ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง ไฟฟ้า โดยเทคนิค STAD กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2557 จำนวน 40 คน ไดมาโดยการสุ่มแบบกลุ่ม (Cluster sampling) เครื่องมือที่ใช้ในการทดลองครั้งนี้ ได้แก่ คู่มือครู ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ แบบวัดทักษะทางวิทยาศาสตร์ แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบสอบถามความพึงพอใจของนักเรียน โดยใช้สถิติในการวิเคราะห์ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่า t-test (Dependent Samples)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง ไฟฟ้า โดยเทคนิค STAD มีประสิทธิภาพ (E1/E2) 80.03/83.86 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด
2. ผลประเมินทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์ ของนักเรียนที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง ไฟฟ้า โดยเทคนิค STAD หลังเรียนนักเรียนมีทักษะหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3. ความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อชุดกิจกรรมการเรียนรู้ เรื่อง ไฟฟ้า โดยเทคนิค STAD มีความพึงพอใจ ภาพรวมมีค่าเฉลี่ย 4.40 อยู่ในระดับมาก
Abstract
This study was conducted with the following purposes: 1) to find the efficiency of the learning activity packages entitled “Electricity” by using STAD technique to meet the criteria of 80/80, 2) to compare the students’ scientific process skills possessed before and after they had learnt through the developed learning activity packages, 3) to compare the students’ learning achievements gained before and after they had learnt through the developed learning activity packages, 4) to investigate the students’ satisfaction of learning through the developed learning activity packages entitled “Electricity” by using STAD technique. The subjects were 40 Mathayom Suksa 3 students who were studying in the first semester of 2014 academic year. They were gained through cluster sampling. The instruments used included the teacher’s handbook, learning activity packages, the form to measure the students’ scientific process skills, the test to examine the students’ learning achievement, and the questionnaire to survey the students’ satisfaction. The statistics employed for data analysis were percentage, standard deviation, and t-test (Dependent Samples).
The study revealed the following results:
1. The learning activity packages entitles “Electricity” by using STAD Technique had their efficiency (E1/E2) of 80.03/83.86 which was higher than the established criteria.
2. After the students had learnt through the learning activity packages entitled “Electricity” by using STAD technique, their learning achievement was statistically higher than that of before at .01 level.
3. On the average, the students’ satisfaction of learning through the learning activity packages entitled “Electricity” by using STAD technique as a whole was at the high level.
คำสำคัญ
ชุดกิจกรรมการเรียนรู้, ไฟฟ้า, วิธี STAD, ทักษะกระบวนการทางวิทยาศาสตร์, และความพึงพอใจKeyword
Learning activity packages, electricity, STAD technique, scientific process skills, satisfactionกำลังออนไลน์: 30
วันนี้: 200
เมื่อวานนี้: 1,746
จำนวนครั้งการเข้าชม: 969,935
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 3 เลขที 680 หมู่ที่ 11 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทรศัพท์/ โทรสาร 0-4297-0033
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.สำราญ กำจัดภัย
ติดต่อ/สอบถาม: นางสาวศิวาภรณ์ เก่งสุวรรณ์
โทร: 0-4297-0033