...
...
เผยแพร่: 30 เม.ย. 2558
หน้า: 81-89
ประเภท: บทความวิจัย
View: 256
Download: 215
Download PDF
การพัฒนาชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์ และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หน่วยการเรียนรู้ การดำรงชีวิตของพืช กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4
The Development of Instructional Activity Packages of the Learning Unit entitled “The Maintenance of Plant Life” in Science Substance Group Based on Inquiry Teaching Method to Focus on Analytical Thinking and Learning Achievement of Prathom Suksa 4
ผู้แต่ง
ศิริพร เชื้อวังคำ, ถาดทอง ปานศุภวัชร
Author
Siriporn ChuewungKham, Thardthong Pansuppawat

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) พัฒนาชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หน่วยการเรียนรู้ การดำรงชีวิตของพืช กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ 75/75 2) เปรียบเทียบความสามารถในการคิดวิเคราะห์ ของนักเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 3) เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนก่อนเรียนและหลังเรียนด้วยชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน 4) ศึกษาความพึงพอใจของนักเรียนที่มีต่อการเรียนด้วยชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย เป็นนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2557 โรงเรียนบ้านปากอูน (ปากอูนผดุงวิทย์) จำนวน 1 ห้อง มีนักเรียนทั้งหมด 30 คน ได้มาโดยการสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม (Cluster Random Sampling) เครื่องมือเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ 1) ชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หน่วยการเรียนรู้ การดำรงชีวิตของพืช กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 2) แบบทดสอบวัดความสามารถในการคิดวิเคราะห์ 3) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและแบบสอบถามความพึงพอใจต่อการเรียนด้วยชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์ และ 4) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย และค่าที (t–test) แบบ Dependent samples

ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้

1. ชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน หน่วยการเรียนรู้ การดำรงชีวิตของพืช กลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 มีประสิทธิภาพ (E1/E2) เท่ากับ 79.46/78.20 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนดไว้ คือ 75/75

2. นักเรียนที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน มีความสามารถในการคิดวิเคราะห์หลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

3. นักเรียนที่เรียนรู้ด้วยชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน มีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนสูงกว่าก่อนเรียนอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

4. นักเรียนที่เรียนด้วยชุดกิจกรรมการสอนแบบสืบเสาะหาความรู้เพื่อเน้นการคิดวิเคราะห์และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนมีความพึงพอใจโดยรวมอยู่ในระดับมาก ค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.48

Abstract

This study was conducted with the following purposes: 1) to develop the instructional activity packages of the learning unit entitled “The Maintenance of Plant Life” in Science Substance Group of Prathom Suksa 4 based on inquiry teaching method to focus on Prathom Suksa 4 students’ analytical thinking and learning achievement to contain their efficiency of 75/75, 2) to compare the students’  analytical thinking ability gained before and after they had learnt through the constructed instructional activity packages based on inquiry teaching method to focus on the analytical thinking and learning achievement, 3) to compare the students’ learning achievements possessed before and after they had learnt through the constructed instructional activity packages based on inquiry teaching method to focus on the analytical thinking and learning achievement, 4) to investigate the students’ satisfaction of learning through the constructed instructional activity packages based on inquiry teaching method to focus on the analytical thinking and learning achievement. The subjects were 30 Prathom Suksa 4 students who were studying in the first semester of 2014 academic year at Ban Pak-oon School (Pak-oonpadungwit). They had been cluster random sampling. The instruments used for data analysis were the instructional activity packages of the learning unit entitled “The Maintenance of Plant Life” in Science Substance Group of Prathom Suksa 4 based on inquiry teaching method to focus on the analytical thinking and learning achievement, the test to examine the students’ analytical thinking ability, the test to assess the students’ learning achievement, a questionnaire to explore the students’ satisfaction of learning through the instructional activity packages based on inquiry teaching method to focus on the analytical thinking and learning achievement. The statistics used for data analysis included percentage, mean, and t-test (Dependent Samples).

The study yielded these result:

1. The instructional activity packages of the learning unit entitled “The Maintenance of Plant Life” in Science Substance Group of Prathom Suksa 4 based on inquiry teaching method to focus on the analytical thinking and learning achievement had their efficiency (E1/E2) of 79.46/78.20 which was higher than the set criteria of 75/75.     

2. After the students had learnt through the instructional activity packages based on inquiry teaching method to focus on the analytical thinking and learning achievement, their analytical thinking ability was statistically higher than that of  before at .01 level of significance.

3. After the students had learnt through the instructional activity packages based on inquiry teaching method to focus on the analytical thinking and learning achievement, their learning achievement was statistically higher than that of before at .01 level of significance.

4. The students’ satisfaction of learning through the constructed instructional activity packages based on inquiry teaching method to focus on the analytical thinking and learning achievement, as a whole, was at the high level with the average score of 4.48.

คำสำคัญ

ชุดกิจกรรม, การสอนแบบสืบเสาะหาความรู้, การคิดวิเคราะห์, ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน

Keyword

Activity Packages, Inquiry Teaching Method, Analytical Thinking, Learning Achievement
ค้นหา
เข้าสู่ระบบ
สถิติการเข้าชมเว็บไซต์

กำลังออนไลน์: 44

วันนี้: 224

เมื่อวานนี้: 1,746

จำนวนครั้งการเข้าชม: 969,959

สำนักงานสาขาวิชาวิจัยหลักสูตรและการสอน มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 3 เลขที 680 หมู่ที่ 11 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทรศัพท์/ โทรสาร 0-4297-0033

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.สำราญ กำจัดภัย

ติดต่อ/สอบถาม: นางสาวศิวาภรณ์ เก่งสุวรรณ์

โทร: 0-4297-0033